Klassikon lento jatkuu
Heinola voitti Aasian 6–0 kun Sähköpyöräkeskus etsi valmistajaa klassikkobrändinsä Terässiiven rungoille
Juttu on julkaistu Mittari-lehdessä vuonna 2021.
Mittametallin yksi uusista aluevaltauksista on sähköpolkupyörien runkojen valmistaminen. Heinolassa valmistetaan legendaarisen Terässiipi-pyörän rungot – luonnollisesti teräksestä. Asiakkaana on helsinkiläinen Sähköpyöräkeskus, jonka yhtenä valttina on tarjota kuluttajille laatupyörä edullisella kuukausimaksulla.
”Mittametalli-yhteistyömme alkoi, kun halusimme löytää suomalaisen valmistajan Terässiipi-pyörillemme”, kertoo Sähköpyöräkeskuksen omistavan Ju-Ka Trading Oy:n toimitusjohtaja Juho Kahra.
Polkupyörien runkojen valmistus on nykyään keskittynyt Kiinaan ja Taiwaniin, mutta Kahra näkee kotimaisessa valmistuksessa paljon etuja.
”Runkojen kehittäminen on vaativa prosessi ja valmistus on erittäin tarkkaa työtä. Mittametalli yhteistyökumppanina antaa meille ihan eri tavalla teknistä suunnitteluapua kuin mitä saisimme Aasiasta. Samoin kotimainen valmistaja pystyy reagoimaan nopeasti uusista komponenteista johtuviin muutostarpeisiin.”
”Meille on tärkeää, että rungot hitsaa robotti. Se mahdollistaa tuotteen määrän nopeankin skaalaamisen suureksi”, Kahra muistuttaa.
”Ja koska brändinämme on arvostettu Terässiipi, meille on tärkeää, että runko on valmistettu suomalaisesta teräksestä.”
Myyntijohtaja Tomi Hiltunen esittelee kaavakuvista Mittametallin suunnitteluosaston tekemiä muutoksia Terässiiven fatbike-runkoon.
”Noin vuosi sitten suunnittelu saatiin siihen vaiheeseen, että valmistimme fatbike-runkojen ensimmäiset prototyypit, jotka pääsivät koekäyttöön. Varsinaisen tuotannon ensimmäinen vaihe ajoittui viime kesälle. Toistaiseksi Terässiivistä on tehty kolmea erilaista mallia ja sarjakoot liikkuvat sadoissa”, Hiltunen kertoo.
Hiltunen poimii työpöydältään näppeihinsä pienen metalliesineen, Terässiipi-pyörän hienon keulamerkin. Myös keulamerkit on valmistettuMittametallin tehtaalla. Ensipainos oli 600 kappaletta.
Sähköpyörien suosio on kasvanut tasaisen vahvasti Suomessa viime vuosien aikana. Tänä vuonna voimaan astunut työsuhdepolkupyörän veroetu suorastaan kuumensi markkinat.
Sähköpolkupyörä tarvitaan apuun kun maailma halutaan pelastaa.
”EU:n tukipaketti edellyttää kuntia ja valtiota kohdentamaan varoja kestävään liikkumiseen ja esimerkiksi pyöräteiden rakentamiseen tulevina vuosina. Kyseessä on taloudellisesti merkittävä panostus infran kehittämiseen, ja se osaltaan lisää sähköpyörien suosiota”, Juho Kahra sanoo.
Sähköpyöräkeskus uskoo vuokrauksen suosion kasvuun.
Syitä on lukemattomia, muun muassa väsymys ”omistaa” tavaroita. Yhden perustelun Kahra siteeraa Sähköpyöräkeskuksen nettisivuilta:
”Kuukausipyöräilijä ajaa aina huolletulla ja toimintavarmalla sähköpyörällä. Vian tai huoltotarpeen tullessa eteen vaihdamme pyöräsi toimivaan yksilöön ilman odotteluja.”