
Mittametallin laatupäällikkö Nina Hiltunen kierroksella tehdashallissa.
Laatu on yhteinen tavoitteemme – laatupäällikkö
ohjaamassa ja tukemassa prosesseja
Mittametallin laatupäällikkö Nina Hiltunen on aloittanut tehtävässään. Hiltunen tuli Mittametalliin luomaan, kehittämään, jalkauttamaan ja kouluttamaan laatu- ja turvallisuusasioita. Hänellä on kokemusta vastaavasta työstä niin konepajayhtiössä kuin korkean turvallisuuden teollisuutta harjoittavissa pörssiyhtiöissäkin.
”Mittametallilla on merkittäviä kasvutavoitteita, ja kasvun onnistuminen edellyttää näiden asioiden kehittämistä”, Nina Hiltunen sanoo.
”Mittametallin kaltaisessa yrityksessä asiakkailla on vaatimuksia paitsi laadun, myös vastuullisuuden näkökulmasta.”
Mittametallissa on sertifioidut johtamisjärjestelmät ja prosessit ISO 9001 ja ISO 14001 -standardien perusteella.
”Kun tutkii näiden standardien sisältöjä, ymmärtää niiden merkityksen ja järkevyyden”, Hiltunen sanoo.
”Kun halutaan saada aikaan toistettavuutta, laadun parantamista ja laadun tasaisuutta, taustalla on välttämätöntä olla standardoitu toimintamalli.”
”ISO 9001 on käytännössä laatujärjestelmästandardi, joka on kansainvälisten ISO-laadunhallintajärjestelmien pohja. Standardin mukainen toiminta lähtee liikkeelle toimintaympäristön ymmärtämisestä ja johdon sitoutumisesta standardinmukaiseen toimintaan. ISO 9001:stä on johdettu esimerkiksi myös meillä sertifioitu ISO 14001 -ympäristöjärjestelmä. Käytännössä toimintaa ei voi kehittää, ellei ymmärrä mitä on kehittämässä ja mistä on lähdetty liikkeelle.”
Hiltusen vastuulla on laadun ja turvallisuuden kehittäminen. Hän korostaa, että laatua ja turvallisuutta ei voi teollisuusympäristössä erottaa toisistaan.
”Jos tekeminen on laadukasta, työ pitää aina tehdä turvallisesti. Ja toisaalta turvallisuus vaatii taakseen laatua. Nämä kaksi asiaa menevät aina käsi kädessä.”
”Tällä hetkellä työni painottuu laatuasioihin, mutta järjestän työaikaani säännöllisesti myös työturvallisuuden jatkuvaan parantamiseen yhteistyössä henkilöstön kanssa.”
Hiltunen korostaa toiminnan pitkäjänteistä kehittämistä ja kiittelee työtovereitaan.
”Keskeistä on, että Mittametallissa niin tuotannossa kuin toimihenkilöiden puolella ihmiset ovat oikeasti sitoutuneita kehittämään omaa työtään ja työympäristöään. Se tarkoittaa, että aivan varmasti saamme yhdessä vietyä asioita eteenpäin. Ja tämä on juuri se juttu – yksin en pystyisi saamaan aikaan tarvittavia muutoksia, vaan tarvitsen kaikilta osastoilta yhteistyötä ja sitoutumista näiden asioiden eteenpäin viemiseen.”
Painaako vastuu?
”Tiedostan hyvin sen, että minulla on iso vastuu. Minun pitää nähdä kokonaisuus ja osata priorisoida missä järjestyksessä asioita tehdään”, Hiltunen sanoo.”
Korkeimmat laatuvaatimukset
Toimitusjohtaja Marko Kojo korostaa, että ”Mittametallissa asiakkaidemme tyytyväisyys on kaiken toimintamme ydin”.
”Siksi vahvistimme tiimiämme palkkaamalla laatupäällikön, jonka tehtävänä on varmistaa, että jokainen palvelu ja tuote täyttää korkeimmat laatuvaatimukset”, Kojo sanoo.
”Laatupäällikkö tuo mukanaan järjestelmällisyyttä, läpinäkyvyyttä ja jatkuvaa kehittämistä.”
Kojo listaa kohtia, joissa laatupäällikön panostus näkyy konkreettisesti:
– Tasaisessa tuotelaadussa, joka vastaa asiakkaiden odotuksia joka kerta.
– Nopeassa reagoinnissa palautteisiin ja kehitysehdotuksiin.
– Pitkäjänteisessä kehityksessä, joka varmistaa kilpailukyvyn ja asiakaskokemuksen parantumisen.
”Panostus laatuun on strateginen valinta, joka kertoo sitoutumisestamme asiakkaidemme menestykseen”, toimitusjohtaja Kojo painottaa.
