DIGIHYPPY
On sanottu, että digitalisaatio on tunnetun historian suurin muutos, ja tuo muutos koskettaa vahvasti myös Mittametallia.
Juttu julkaistu Mittari-lehdessä vuonna 2019
Projektipäällikkö Tomi Hiltunen on viime kuukausina perehtynyt syvällisesti siihen, miten digitalisaatio luo omalta osaltaan puitteet Mittametallin ja Holmetin yhteistyön onnistumiselle.
”Tässä yhteistyössä prosessin automatisointi on yksi tärkeimmistä asioista. Olemme luomassa toimintaa, jossa asiakkaamme ja meidän järjestelmät keskustelevat sujuvasti keskenään. Koko tilaustoimitusketju työpiirustuksineen ja muine datoineen on tietokoneilla asiakkaan ja meidän järjestelmissä. Ei sähköposteja eikä A4-arkkeja”, Tomi Hiltunen painottaa.
”Holmetin ja meidän yhteistyö haastaa meidät molemmat kyseenalaistamaan olemassa olevat toimintatavat ja luomaan ne uudelleen entistä toimivammiksi”, hän sanoo.
”Prosessin automatisointi tulee olemaan todella iso askel Mittametallille.”
”Mutta kun me nyt teemme sen, olemme entistä vahvempia ottamaan vastaan muutkin tulevaisuuden haasteet.”
”Väitän, että kuka osaa digitalisaation, se vie kilpailuedun.”
Tomi Hiltusta kiehtoo ajatus siitä, miten kauaskantoisia ratkaisuja Mittametallissa ollaan nyt tekemässä.
”Se mitä teemme nyt, tuottaa myöhemmin myös uusia toimintoja. Teemme Holmentin kanssa asioita, joita kumpikaan
Tomi Hiltunen tykkää haasteista. Alunperin suunnitelmissa ei ollut metallimiehen ura, vaan Hiltunen valmistui puualalle suorittamalla teollisuuspainotteisen MBA-tutkinnon. Työura alkoi Iskun Lahden tehtailla työnjohtotehtävissä, ja vastuuta on uusien työpaikkojen myötä tullut koko ajan lisää.
SUUNNITTELUOSASTO AUTTAA ASIAKASTA
Toinen asia, josta Tomi Hiltunen puhuu mielellään on asiakkaan auttaminen tuotteen valmistamisessa ja tuotannon käyttämisessä.
”Periaatteessa viesti on sama kuin ennenkin – siis että Mittametallin suunnitteluosasto vastaa siitä, että asiakkaan tuote valmistetaan järkevimmällä ja taloudellisimmalla tavalla mahdollisimman laadukkaaksi.”
”Mutta tämän viestin merkitys vain korostuu, kun tulee uutta teknologiaa ja uutta konekantaa. Meille on tärkeää, että asiakkaamme voivat keskittyä heille oleellisiin asioihin.”
”Me hoidamme valmistuksen osaamispuolen päivitetyillä laitteillamme entistä laadukkaammin ja kustannustehokkaammin.”
OSAAMINEN TULEE KOKEMUKSEN KAUTTA
Kiinnostavaa on myös se, ettei ole olemassa käsikirjaa, miten yrityksen tulee palvella asiakkaitaan tällaisessa yhteistyössä. Ammattitaito ja osaaminen tulee kokemuksen kautta.
”Meille on tullut paljon uutta tietoa esimerkiksi tekemällä yhteistyötä sellaisten yritysten kanssa, jotka ovat mukana valmistamassa valtameriristeilijöitä.”
”Olemme oppineet paljon vaikkapa ulkonäkökriittisyydestä valmistamalla osia laivoihin, joiden kokonaishinnat ovat miljardiluokkaa. Tällaisesta yhteistyöstä oppiminen tarkoittaa laadukkaampaa tekemistä myös kaikille muille asiakkaillemme.”